6 SEO mythes die we in 2017 maar beter vergeten

6 SEO mythes die we in 2017 maar beter vergeten

Met SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat je website een hogere positie in de organische resultaten van de zoekmachines haalt. Dit zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent, je klanten zullen je dus sneller vinden en sneller iets kopen. Maar welke SEO mythes moeten we in 2017 maar best vergeten?

#1 Een beveiligde website is niet belangrijk voor SEO (HTTPS).

Je zal vast al wel hebben opgemerkt dat sommige websites beginnen met http:// waar andere beginnen met https://. Uitgezonderd de extra ‘s’ en een groen slotje merk je helemaal niets aan de website die je bezoekt. Maar achterliggend gebeurt er heel wat, die extra ‘s’ staat voor secure. Door deze beveiliging zal je veilig je gegevens kunnen invullen op een website zonder dat deze worden onderschept.

In augustus 2014 kondigde Google aan dat het gaat starten om het gebruik van HTTPS mee te nemen in hun ranking algoritme. Als je website nog geen https heeft zal je niet meteen van de eerste plaats in Google vallen, tenzij je privacy gevoelige gegevens verwerkt (denk hierbij aan betalingen van een webshop of een contact formulier op je website). Volgens Google heeft deze wijziging maar op 1% van alle zoekopdrachten effect.

Nu in 2017 wordt het hoog tijd om toch maar eens te kijken naar die beveiliging. Je kan eindelijk gratis SSL certificaat (HTTPS) aan vragen, heb je dat nog niet? Bespreek het zeker met je webhost!

#2 Meer links zijn belangrijker dan meer content

Fout! Vroeger was dit wel zo, maar in 2017 totaal niet meer. Nu draait het allemaal om kwaliteit. Google wil de zoeker de beste link geven die past bij de zoekopdracht. Het aantal links speelt zeker een rol in de volgorde van resultaten, maar de links moeten over het onderwerp van de pagina gaan, ze moeten kwalitatief goed zijn. Zomaar links naar je website kopen heeft dus geen nut meer, tenzij ze een goede kwaliteit hebben.

#3 Meta beschrijving heeft een grote impact op de zoekrangschikking.

Met de meta beschrijvingen kan je instellen wat de zoekers te zien krijgen als ze zoeken op een zoekmachine. De tekst die ze als eerste zien op het zoekresultaten scherm kan je zelf bepalen met de meta beschrijving. Vroeger was dat ook één van de belangrijkste elementen die Google gebruikte, tegenwoordig is dat helemaal niet meer zo. Google en andere zoekmachines zijn slim genoeg geworden om zelf te bepalen wat de zoeker eerst te zien krijgt. De meta beschrijving wordt in sommige gevallen zelfs genegeerd. Het telt dan ook minder en minder mee in de zoek rangschikking.

#4 Keywords moeten exact matchen.

Enkele jaren geleden was dit inderdaad zo, maar nu gelukkig niet meer. Keywords of trefwoorden zijn nog steeds belangrijk maar de zoekmachines zijn slim genoeg om juiste verbanden te leggen in teksten.

 

#5 Mijn homepagina moet zoveel mogelijk tekst bevatten.

Een lege hoofdpagina trekt waarschijnlijk slecht aan tenzij je al bekend bent en mensen weten wat ze op je website kunnen doen. Een lege pagina is meestal ook niet geschikt. Maak een mix van tekst en beeld, je website moet er zijn voor je bezoekers en niet voor zoekmachines. Hou je website dus zo relevant mogelijk, haal alle overbodige tekst weg.

 

#6 Afbeeldingen hebben geen optimalisatie nodig

Helaas kunnen de zoekmachines nog niet alle foto’s onderzoeken. Ze beschikken wel over een image recognition software maar deze voldoet nog niet voor de analysatie van alle foto’s. Zorg voor een goede alt beschrijving en een herkenbare bestandsnaam. IMG_0389.jpg zegt Google niets. Maar als je black-iphone7-case.jpg gebruikt als bestandsnaam weet Google meteen dat je waarschijnlijk een foto hebt van een Zwart iPhone 7 hoesje.

Meer tips ontvangen over SEO en hoe je je website beter vindbaar kan maken? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *