De ideale structuur voor je website

De ideale structuur voor je website

Een website bouwen, daar komt veel bij kijken. Vooraleer je start moet je een goede structuur opstellen. Hierin leg je vast welke pagina’s er op je website komen en welke URL’s ze krijgen. Dit is belangrijk voor de gebruikerservaring en je SEO. Waarom voor de SEO vraag je je af? Hoe sneller de verschillende crawlers, automatische systemen van zoekmachines die je pagina’s registreren, je website kunnen indexeren hoe hoger je ranking in zoekmachines zoals Google en Bing. Verdere SEO verbeteringen gaan ook makkelijker bij een goede structuur.

Een website bestaat uit verschillende Hiërarchieën

Het is belangrijk voor jou, je bezoekers en Google dat de website een duidelijke hiërarchische structuur heeft. Daarom deel je de website in op basis van content of wat jij aanbiedt. De top van je structuur is de homepagina, daaronder heb je bijvoorbeeld blogs, diensten, webshop, enz. Onder blogs kan je vervolgens verschillende categorieën of blogs plaatsen, bij diensten plaats je bijvoorbeeld elke dienst die jij aanbiedt. Op deze manier creëer je aparte bubbels van content en ook een duidelijke structuur doorheen je website.

Logische en SEO vriendelijke URL-structuur

Wanneer de structuur duidelijk is geef je elke pagina een duidelijke en logische URL. Zorg er eerst en vooral voor dat de URL’s goed leesbaar zijn, dit is handig voor je gebruikers en goed voor je SEO. Vaak zie je nog URL’s zoals ‘www.domeinnaam.be/index.php?page=2093’, hallo jaren 2000! Anno 2020 zorgen we ervoor dat onze URL leesbaar is bijvoorbeeld: ‘www.domeinnaam.be/contact’ of ‘www.domeinnaam.be/diensten/webdesign’. 

Er zijn verschillende mogelijkheden om zelf de naam van je URL te bepalen. De naam kies je uiteraard volledig zelf, er zijn wel enkele tips die je kan hanteren. Ten eerste wanneer je subpagina’s hebt blijft het begin van de URL steeds hetzelfde als de hoofdpagina, een goede eenvoudige structuur voor je blogs zou je vervolgens zo kunnen opbouwen.:

www.domeinnaam.be/blog

www.domeinnaam.be/blog/blogartikel-1

www.domeinnaam.be/blog/blogartikel-2

Ten tweede, wanneer je van plan bent om veel blogs te schrijven is het interessant om de categorie toe te voegen aan je URL. Je uitgebreide blog structuur kan er dan zo uitzien:

www.domeinnaam.be/blog

www.domeinnaam.be/blog/categorie-naam/blogartikel-1

www.domeinnaam.be/blog/categorie-naam/blogartikel-2

Geef je onderwerpen een logische plaats

Nu je weet hoe je de juiste URL-structuur moet maken is het aan jou om elke pagina in te delen op de juiste plaats. Je moet niet voor elk onderdeel een nieuwe hiërarchie maken. Je contactpagina is vaak een losstaande pagina die meteen onder de homepagina structuur valt zonder subpagina’s. Bied je maar één dienst aan? Dan hoef je niet persé een diensten hiërarchie met maar één dienst daaronder aan te maken. Maar heel belangrijk: hou het zo simpel mogelijk. 

Zorg voor een goede navigatie

Zorg ervoor dat de belangrijkste pagina’s in het hoofdmenu staan zodat ze meteen zichtbaar en aanklikbaar zijn. Heb je teveel menu-items, dan kan je ze eventueel via een dropdown laten uitklappen. Belangrijke subpagina’s die niet meteen waarde hebben in je hoofdmenu kan je toevoegen in je footer. Zo kan je bijvoorbeeld je beste of laatste blog onderaan in je footer vermelden en in het hoofdmenu staat enkel het blogoverzicht. Dit kan je ook doen met andere pagina’s, je belangrijkste categorieën van je webshop hoef je niet meteen in je menu te plaatsen je kan ze ook onderaan in je footer plaatsen.

Geef elke pagina een duidelijk doel

Het is belangrijk dat elke pagina een duidelijk doel heeft. Niet alleen voor je bezoekers maar ook voor SEO. Het is positief voor de SEO als er veel pagina’s op de website zijn. Hoe meer pagina’s hoe meer kans op een hoge positie in Google. Let wel op dat je niet onnodig pagina’s gaat aanmaken want duidelijkheid is nog altijd het belangrijkste. 

In het beste geval gaat elke pagina over één specifiek onderwerp. Specifieke pagina’s per dienst hebben meer kans om beter te scoren in Google dan één algemene pagina. Maar te veel pagina’s zijn dan weer riskant omdat de kans dan groter is dat Google de verkeerde pagina laat zien. Zoek daarom naar een goed evenwicht in het aantal pagina’s en zorg ervoor dat elke pagina een duidelijk doel heeft. Wat je bijvoorbeeld kan doen is kort al je diensten voorstellen op een algemene dienstenpagina waarop ze kunnen doorklikken naar de specifieke pagina’s per dienst. 

Wanneer elke pagina een duidelijk doel heeft kan je nagaan welke termen je best kan gebruiken om op deze pagina te plaatsen. Dit kan je doen door een zoekwoordenonderzoek. Na een zoekwoordenonderzoek voor een website rond fotografie zal je merken dat huwelijksfotograaf meer gezocht wordt dan trouwfotograaf, dan weet je dat je de term huwelijksfotograaf beter kan gebruiken. Hou er wel rekening mee dat het bij keywords waar meer opgezocht wordt vaak moeilijker is om hoog te scoren omdat er meer concurrentie is. Zet daarom ook in op zoekwoorden met een lage zoekfrequentie. 

SEO beloning

Als de structuur van je website goed is en je rekening hebt gehouden met de zoekwoordenanalyse zal je de resultaten ervan zien op de zoekpagina’s. Zo zal Google kleine of soms zelfs uitgebreide site links tonen onder je zoekresultaat. Dit zorgt er voor dat je vermelding groter wordt en er dus meer kans is dat zoekers op je website zullen klikken. Ook kunnen ze meteen doorklikken naar de pagina dat ze willen bezoeken. 

Een voorbeeld van kleine sitelinks:

Een voorbeeld van uitgebreide site links, welke je nog meer zichtbaarheid geven.

Plaats je CTA’s op de juiste plaats

Naast de inhoudelijke structuur heb je natuurlijk ook een visuele structuur nodig. Hiervoor kan je ‘Call To Action’-elementen (CTA’s) gebruiken. Dit zijn belangrijke zaken die moeten opvallen en waar jij wilt dat de bezoekers op klikken. Een voorbeeld is een formulier om een offerte aan te vragen, deze plaats je best zo hoog mogelijk op de website. Waarom? Omdat bezoekers niet de moeite doen om naar onder te scrollen. Als je deze CTA meteen zichtbaar maakt heb je meer kans op leads via je formulier.

Conclusie

Voor je begint aan het bouwen van je website, denk je best zeer goed na over de structuur. Denk aan het aantal pagina’s, de bijbehorende URL en het doel. Hierbij is duidelijkheid uiteraard essentieel. Achteraf je structuur wijzigen kan, maar het is natuurlijk beter om meteen je structuur goed op orde te hebben. Als je dit nauwkeurig doet krijg je er een beloning van Google bovenop! En dat kan alleen maar positief zijn voor jouw website en bedrijf. 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *