Zo vind je de beste zoekwoorden

Om het meeste te halen uit je SEO strategie moet je de juiste keywords gebruiken in je teksten. Soms kun je verrast zijn wanneer je verschillende zoekwoorden vergelijkt, daarom doe je maar beter een zoekwoordenonderzoek. Zoekwoorden kan je gratis analyseren via enkele tools, in deze blog posts doen we dat met Ubersuggest, Google Ads en Google Trends.

Hoe bepaal je een goed keyword?

Wanneer je één van de tools gebruikt kan je werken op verschillende manieren. Je kan via een keyword op zoek gaan naar varianten of synoniemen. Daarna kan je de verschillende keywords die je zelf bedacht hebt of gevonden via de verschillende tools vergelijken. Wanneer je de keywords vergelijkt moet je rekening houden met het aantal zoekopdrachten, hoe meer zoekopdrachten hoe beter. En de moeilijkheidsgraad of keyword difficulty is een score berekend door de verschillende tools die aangeeft hoe moeilijk het is om hoog te kunnen ranken. De moeilijkheidsgraad wordt bepaald door de autoriteit, backlink profiel en de kwaliteit van de pagina’s, hoe lager dit getal is hoe beter. Elke tool berekent dit anders dus je kan niet tussen tools onderling vergelijken. Gebruik altijd dezelfde tool om je keywords te analyseren, je kan wel één of meerdere extra tools gebruiken ter bevestiging. 

Ubersuggest

Ubersuggest is een gebruiksvriendelijke tool die je gratis kan gebruiken. Door het keyword in te geven krijg je op één pagina alle belangrijke informatie te zien. Zo zie je meteen het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad. Voor ons zoekwoordenonderzoek kunnen we ideeën opdoen onder de sectie KEYWORD IDEAS. Hier zie je meteen enkele keywords die passen bij het ingevoerde keyword. Wat hier handig is, is de tab ‘Questions’, wanneer je daar op klikt krijg je een overzicht van vraagstellingen over je keyword. Ideaal om ideeën op te doen voor enkele blog posts. Wanneer je nog verder kijkt krijg je de populairste pagina’s op social media te zien in verband met je keyword. Best vergelijk je verschillende keywords om zo het beste keyword te vinden.

Google Ads

Wanneer je een Google Ads account hebt kan je gebruik maken van de Zoekwoordplanner. Deze tool ontwikkeld door Google heeft betere data dan andere tools zoals Ahrefs, Semrush of Ubersuggest. De zoekwoordplanner van Google is vooral gericht op adverteren, hier draaien de cijfers op zoek aantallen en de prijs per klik om te adverteren op dit zoekwoord. Aan de hoge prijs van een zoekwoord kan je afleiden dat hier veel concurrentie is wat het moeilijker maakt om hoog te scoren. 

Google Trends

Google trends is een Tool van Google waar je zoektermen kan vergelijken. Je krijgt geen absolute cijfers van het aantal zoekopdrachten. Maar je ziet wel welke van de ingevoerde keywords meer gebruikt wordt dan de andere keywords. Zo weet je welke term het populairst is en welke je dus beter kan gebruiken.

Ahrefs

Ahrefs is een betalende website waar je o.a. zoekwoorden kan opzoeken en vergelijken. Ahrefs is één van de beste SEO tools, in hun keywords explorer krijg je ook zoekvolumes, keyword ideeën, vraagstellingen etc. te zien. Eén van de grote voordelen van Ahrefs is dat het een oudere tool is en dus ook heel wat historische data heeft. Hierdoor kan je afleiden of het keyword in een opwaartse of neerwaartse trend zit. Met andere woorden is de keyword nog populair in de toekomst of zal waarschijnlijk een ander keyword populairder worden.

Semrush

Semrush is ook een betalende website waar je wel gratis een beperkt account kan aanmaken. In semrush zie je ook meteen de zoekvolumes, moeilijkheidsgraad, advertentiekosten, extra keyword ideeën en vraagstellingen enz. Een sterkte van semrush is de advertentie database, je kan hier vaak per keyword zien welke bedrijven adverteren met welke advertenties.

Conclusie

Maak gebruik van verschillende tools, je zal snel merken dat niet alle tools dezelfde cijfers of waarden weergeeft. Vele tools maken schattingen waardoor deze niet helemaal correct zijn. Door verschillende tools te combineren kan je wel een goed idee krijgen welke keywords beter werken dan andere.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *