Klantcase: Social media juist inzetten, het loont!

Klantcase: Social media juist inzetten, het loont!

Dat social media inzetten om je doel te bereiken helpt wisten we natuurlijk al langer. Helaas zien we nog al te vaak bedrijven of organisaties die hun social media niet ten volle benutten. Maar hoe moet het dan wel? Hier geven we je een voorbeeld hoe wij social media en dan vooral Facebook gebruikten om gratis zonder enige advertentie zoveel mogelijk geld in te zamelen voor Mee de Famille een groep die mee loopte met de 100km van kom op tegen kanker.

Stel je doelen

Voordat je begint moet je natuurlijk weten wat je wil bereiken. Wil je meer verkoop? Wil je meer bereik? Wil je meer bekendheid? Allemaal verschillende doelen die elk een eigen aanpak nodig hebben. Voor Mee de Famille was het doel redelijk eenvoudig. Zoveel mogelijk mensen een gift laten doen naar Kom Op Tegen Kanker om zo 5.000€ in te zamelen.

De juiste kanalen uitkiezen

Voordat je begint met je social media moet je bepalen waar je aanwezig wil zijn. We hebben niet allemaal de tijd om dagelijks op verschillende kanalen posts te plaatsen dus beperk je in je keuze. Het zorgt ervoor dat je meer gericht kan gaan werken.

Elk social media kanaal (Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, YouTube, …) kan ingezet worden om je doelen te bereiken, maar elk kanaal heeft zijn eigen sterktes en zwaktes. Daarom is het belangrijk om het kanaal te kiezen dat jou het snelst tot bij je doel brengt.

Facebook: Ideaal om een massa te bereiken, vaak iets minder persoonlijk dan Instagram of Snapchat, eenvoudig te beheren omdat je kan werken met tekst, links, afbeeldingen en videos. Door dat je hier links kan posten is het ideaal om trafiek naar bv een webpagina te genereren.

Instagram: Ideaal om een massa persoonlijk te bereiken, maar vergt meer werk. Je kan enkel visuele beelden zoals foto’s of filmpjes gebruiken. De mogelijkheid tot het genereren van bezoekers is heel beperkt.

Twitter: Niet heel populair meer maar nog zeker handig te gebruiken in verschillende niches, onderzoek dus zeker of jouw doelgroep hier actief is!

Snapchat: Zeer populair onder de jeugd, is dit je doelgroep? Maar beperkt in mogelijkheden.

YouTube: Tijdrovend omdat je enkel kan werken met video’s. Wel het op één na grootste zoekmachine! Ideaal voor bijvoorbeeld webshops (denk aan product reviews, unboxing, …)

Omdat we bij Mee de Famille zoveel mogelijk mensen wilde bereiken die we kende en als doel hadden om €5.000 giften in te zamelen hebben we gekozen om ons enkel te richten op Facebook. Facebook leent zich heel eenvoudig om content de delen, zo kunnen alle leden uit de groep berichten om hun persoonlijk profiel delen wat er voor zorgt dat je veel meer bereik kan halen. Ook konden we via Facebook heel vaak onze link naar de gift pagina vermelden zodat we geen enkele kans miste. Dit zijn zaken die niet kunnen op Instagram of Snapchat. Twitter hebben we niet gebruikt omdat onze doelgroep hier niet genoeg actief op was.

Maak een social media plan!

Ga niet beginnen als een kip zonder kop en meteen de eerste paar dagen 10tallen posts publiceren. Dat hou je nooit vol. Zoek een ritme wat je vol kan houden, probeer 2 à 3x per week te posten. Zorg ook voor voldoende voorbereidingstijd! Voor elk kanaal zijn er planning tools beschikbaar. Je kan eenvoudig weken op voorhand werken, zo zorg je er voor dat er nooit een post vergeten wordt.

Voor Mee de Famille hebben we ons voorgenomen om wekelijks op vaste momenten minstens 2 posts te publiceren, als het mogelijk was probeerden we 3 posts per week.

Heb geduld maar wacht niet af

De ene post werkt beter dan de andere. In het begin zal je merken dat je niet de hele tijd even veel progressie maakt in je resultaten. Je moet een relatie opbouwen met je volgers, dit heeft tijd nodig. Maar wacht niet af tot mensen jou gaan zoeken. Dat doen ze niet! Het kan enkele maanden duren voordat je pagina echt begint te werken. Probeer je pagina zo veel mogelijk onder de aandacht te brengen. Deel je berichten via je eigen social media of vraag je vrienden om je berichten te delen. Zo zien meer personen je berichten en heb je meer kans dat iemand een actie onderneemt, bv je pagina gaat volgen, een aankoop doet, …

Bij Mee de Famille hebben we elk bericht minstens 1 keer persoonlijk gedeeld. Zo proberen we onze pagina zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen bij onze directe omgeving.

Meer likes is zeker niet beter

Likes zijn minder van belang het gaat om je doelstelling behalen. Pin je niet te hard vast op het totaal aantal likes van je Facebook pagina, tegenwoordig is het zelfs beter om weinig facebook volgers te hebben maar goede content, dan dat je heel veel volgers hebt. Facebook laat je post zien aan 2-5% van je volgers, maar als je minder dan 500 volgers hebt is dit percentage veel hoger. Doordat meer mensen procentueel je post bekijken is de kans groter dat er meer interactie is. Als er meer interactie is gaat je post naar nog meer mensen. Dit gebeurt niet bij pagina’s met heel veel likes.

Bij Mee de Famille hebben we ons nooit zorgen gemaakt op het aantal pagina’s likes. Na het einde van de campagne hadden we er maar amper 200. Maar als we naar het totaal bereik kijken was het toch een zeer groot succes!

Zorg voor kwaliteit

De kwaliteit van je posts zijn zeer belangrijk. Hoe beter je posts des te meer interactie je aangaat. Gewoon een artikel delen met een kleine zin werkt helaas niet. Zorg voor persoonlijke interactie, spreek je volgers aan, stel hen vragen, lok reacties uit.

Onze cijfers

onze actie duurde 19 weken lang. Op deze 19 weken publiceerde we 75 posts.

  • 62 foto’s
  • 7 videos
  • 1 tekst
  • 5 links

In totaal zorgde al deze posts voor een bereik van 45098 weergaves, werd er 5258 keer geklikt op de posts (foto weergave, links, …) en waren er 2712 interacties (Reacties, deelacties, …).

Onze beste posts was de voorstelling van het team, deze 2 posts bereikte elk meer dan 3000 mensen.

Facebook Mee de Famille Top Posts

Als we kijken naar het totaal aantal likes kunnen we niet spreken over een succes, maar dat was ons doel ook helemaal niet. Hier hebben we ons niet op gefocust, we zien dat de grootste stijging helemaal in het begin was bij de start van de pagina en tijdens het posten de 2 meest populaire posts.

Facebook Mee de Famille Total likes

Uit facebook kunnen we heel wat interessante data aflezen. Zo weten we de leeftijd, geslacht en locatie van al onze fans, we waren het populairste bij de 18-24jarige vrouwen, niet meteen de doelgroep waar we ons zouden moeten richten, maar likes, deelacties en interactie is natuurlijk ook zeer belangrijk.

Facebook Mee de Famille Fans ovezicht

Als we kijken naar het bereik hebben we met onze 75 posts meer dan 6000 mensen bereikt. Als elke persoon die één van onze posts heeft bekeken €1 had gedoneerd was het allemaal heel eenvoudig geweest ;). Wat we nog kunnen concluderen uit deze statistieken is het bereik, onze posts zijn in 10 verschillende landen bekeken geweest! Van Amerika, europa tot in Polen en Turkije! De meest bereikte personen bevinden zich in Geel, de woonplaats van de meeste van de lopers van Mee de Famille. Deze statistieken zijn heel handig voor lokale bedrijven.

Conclusie

Met Mee de Famille hebben we ons doel bereikt dankzij Social Media! We focusten ons niet op het totaal aantal likes maar op het totale bereik, zoveel mogelijk unieke personen bereiken die dicht bij onze kennissenkring zijn. In onze statistieken zien we dat dit zeker gelukt is aangezien we 50% van de bereikte personen woonachtig zijn in de gemeenten van onze lopers.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *